Czy newsletter jest “darmowy”?

Prowadzisz newsletter?
Czy newsletter jest “darmowy”?

Prowadząc swój biznes edukacyjny, warto utrzymywać kontakt ze swoimi odbiorcami, a jedną z form takiego kontaktu może być newsletter.

Pewnie niejednokrotnie słyszałeś lub widziałeś hasło: darmowy newsletter, jednak czy aby na pewno jest to prawidłowe?

Czy newsletter jest “darmowy”?

Otóż nie do końca… Jak zapewne wiesz, od stycznia 2023 roku obowiązują przepisy implementujące tzw. dyrektywę Omnibus oraz modyfikujące pod kilkoma względami sposoby ochrony praw konsumentów. W tym miejscu powinno pojawić się wskazanie co najmniej kilku aktów prawnych, do których należałoby zajrzeć w przypadku chęci pogłębienia wiedzy w tym zakresie, ale pozwól, że dziś nastąpi wskazanie samej istoty zagadnienia jakim jest: “darmowy, bezpłatny newsletter”. Czy rzeczywiście taki jest?

 

Niekoniecznie.

Darmowy lub bezpłatny newsletter – na co uważać?

Pewnie zadajesz sobie pytanie, dlaczego nie powinno używać się tych pojęć (albo dlaczego używanie tych pojęć jest niewystarczające), skoro za zapis na newsletter nie pobierasz typowej opłaty, która trafia na Twoje konto bankowe.

Otóż dlatego, że w dobie digitalizacji dostrzeżono potrzebę jeszcze silniejszej ochrony danych konsumentów – tak, właśnie taki był cel i dlatego nawet, jeśli komunikujesz się z Twoimi odbiorcami poprzez newsletter, to konsument dostarcza swoich danych osobowych w zamian za otrzymywanie treści, które tworzysz.

Masz newsletter? O co powinieneś zadbać?

Jak sformułować informację o zapisie na newsletter?

Dużo lepszą praktyką będzie formułowanie treści skierowanych do nowych osób, które dołączają do bazy Twoich użytkowników w następujący sposób:

  • ebook dostępny za 0 zł po podaniu swojego adresu e-mail
  • pobierz e-book w zamian za zapis do newslettera

 

Możesz też zrobić to w inny sposób pokazując od razu alternatywną opcję do zapisu “za dane”. W komunikcie przy zapisie należy wskazać np.

  • “jeśli nie chcesz dołączyć do newslettera, możesz zamówić e-book za 39 zł”
  • “chcesz otrzymać e-book bez zapisu na newsletter? Możesz go nabyć odpłatnie zgodnie z zasadami opisanymi w Regulaminie newslettera”.

 

Jeśli nie chcesz takiej kwoty podawać, wtedy warto wskazać np. adres mailowy, na jaki osoba zainteresowana może napisać, aby nabyć je odpłatnie. Musisz jednak pamiętać, że jeśli ktoś skorzysta z tej opcji, nie będziesz mógł jej dodać do swojego newslettera.

Regulamin newslettera – dlaczego to Twoje must have?

Czy komunikat to wszystko, o czym musisz pamietać?

Jeśli udostępniasz treści cyfrowe w zamian za dane lub w zamian za opłatę, musisz zadbać o spełnienie obowiązków informacyjnych.

 Regulamin newslettera to niezbędny dokument, w którym m.in. opiszesz zasady alternatywnego dostępu do materiałów, jak również opiszesz zasady korzystania z treści cyfrowych, zasady składania tzw. “reklamacji” czy możliwości odstąpienia od umowy. Newsletter powinien być zgodny z RODO, dlatego też te kwestie również powinny być uregulowane przez Ciebie.

szybko i sprawnie wdrożysz niezbędne elementy Twojego newslettera (w max. 5-15 minut)

SKORZYSTAJ ZE SPRAWDZONYCH ROZWIĄZAŃ

Dodaj komentarz