UOKik i autopromocja – Rekomendacje UOKiK

UOKik i autopromocja – Rekomendacje UOKiK

W dzisiejszym wpisie poznasz odpowiedzi na pytania dot. autopromocji, na które UOKiK odpowiadał w ramach Rekomendacji oraz podczas konferencji UOKIK, która odbyła się 23 września 2022r.

KIM JEST INFLUENCER zgodnie z rekomendacjami UOKIK?

uokik-influencer-autopromocja

Influencer to osoba publikująca w mediach społecznościowych, która może wpływać na decyzje zakupowe innych osób. Nie ma sztywnej definicji influencera w zakresie np. liczby obserwatorów. Możesz więc być influencerem mając 10 obserwatorów. Żeby być influencerem nie musisz mieć zarejestrowanej działalności.


cyt. Rekomendacje Prezesa UOKIK, www.uokik.gov.pl

Czy każde konto powinno stosować się do Wytycznych UOKiK?

Takie wnioski można byłoby wysnuć po zapoznaniu się z definicją influencera z Wytycznych.

Aktualnie większość kont w social media ma cel sprzedażowy. Właściciele marek podejmują działania mające na celu zwiększenie sprzedaży podejmując działania, które mają wpłynąć na decyzje zakupowe.  W związku z tym, poza treścią „czysto sprzedażową”, przemycane są na kontach także informacje zza kulis czy relacje z codziennego życia lub z wakacji, co do tej pory było charakterystyczne dla influencerów. Wynika to z tego, że w obecnym czasie, żeby sprzedaż produkt czy usług, konieczne jest nawiązanie relacji z odbiorcą.

Na tym polega aktualnie sprzedaż😊

Czy w takim razie każde konto, w tym konta eksperckie czy konta marki wymagają oznaczeń reklam?

W mojej ocenie nie było to założeniem Rekomendacji UOKiK, mimo że tak wynika z definicji przedstawionych w rekomendacjach.  W tym zakresie, zachęcam do obserwowania strony www.uokik.gov.pl lub do zapisania się mój Newsletter prawny z alertami prawnymi, w ramach których będę na bieżąco informować o zmianach w tym zakresie.   ZAPISUJĘ SIĘ NA NEWSLETTER PRAWNY

Dlaczego uważam, że nie taki był cel Wytycznych UOKiK?

Przeanalizowałam szczegółowo inne dokumenty tworzone przez UOKIK w związku z akcją #oznaczamreklamy dotyczącą  influencerów.

W jednym z dokumentów skierowanych do konsumentów wskazano:

W tym kontekście, profil marki, na którym właściciel marki lub pracownicy marki oznaczają swoje własne produkty nie należałoby uznawać za influencera, ale … na razie to jest moja własna interpretacja i musimy w tym zakresie czekać na dodatkowe wyjaśnienia. Na moim Instagramie zbieram dodatkowe pytania, które będę chciała przekazać do UOKIK, więc jeśli chciałbyś dodać również swoje pytania, przejdź tutaj DODAJĘ SWOJE PYTANIA. Przejdźmy teraz do kolejnych pytań, na które odpowiedział UOKiK w Rekomendacjach lub podczas konferencji.

Czy właściciel ma na prywatnym profilu oznaczać „autopromocję” przy swoich produktach sprzedawanych w ramach swoich firmowych działań?

UOKIK podczas konferencji dot. oznaczania reklam wskazał, że:

  • Jeśli w danym poście namawiamy do zakupu konkretnych usług/produktów i dodajemy link, powinniśmy go oznaczać jako autopromocję.
  • Jeśli jednak dajemy rady, ale nie dajemy aktywnej reklamy swoich usług w postaci linku, NIE MUSIMY TEGO OZNACZAĆ JAKO AUTOPROMOCJA.

Czym jest w takim razie autopromocja?

Oznaczenie powinno być:

  • czytelne
  • jednoznaczne
  • dwupoziomiowe (funkcjonalność platformy + oznaczenie własne)

Jak oznaczać autopromocję?

Autopromocja to:

  • aktywna sprzedaż swoich produktów i usług
  • przekierowywanie do zakupu (aktywny link, miejsce zakupu, wskazanie – jak lub gdzie można kupić).

Gdzie jest granica aktywnej sprzedaży?

Nie ma jednoznacznej definicji.

UOKIK sugeruje stosować się do zasady – jeśli masz wątpliwości oznacz „autopromocję”.

Przykładowe zwroty:
#autopromocja – [autopromocja],  #autoreklama – [autoreklama], #markawłasna – [markawłasna]

Czy opinia innych o naszych produktach/usługach TO AUTOPROMOCJA?

  • Opinia innych to nie jest autopromocja, ale opinii innych o naszych produktach i usługach.
  • Nie wymaga dodatkowych oznaczeń w przypadku publikowania tych opinii u siebie.

Case study ze współprac – czy to już autopromocja?

Nie stanowi to autopromocji, która wymagałaby dodatkowych oznaczeń.

Chwalenie się sukcesami – czy to już autopromocja?

Nie stanowi to autopromocji, która wymagałaby dodatkowych oznaczeń.

Rekomendacje UOKiK dotyczą aktywnej sprzedaży.

Czy lokowanie produktu w ramach stories czy postu wymaga dodatkowych oznaczeń?

  • Nie musimy oznaczać tego jako „autopromocja”.
  • Nie mówimy tu jeszcze o aktywnej sprzedaży.

Etap tworzenia produktu lub usługi – czy wymaga oznaczania tego jako autopromocję?

Jeśli:

– chcesz podzielić się z innymi jak pakujesz produkt dla swojego Klienta,

– chcesz pokazać jak tworzysz swoje produkty (malujesz obrazy, tworzysz rękodzieło),

– chcesz podzielić się jak wygląda realizacja przez Ciebie usług,

i na tym etapie nie sprzedajesz aktywnie (nie linkujesz do zakupu, nie wskazujesz instrukcji zakupu, nie zachęcasz do napisania w wiadomości prywatnej),

nie masz obowiązku oznaczania tego jako „autopromocja”.

Czy UOKiK będzie działał wstecz?

Na to pytanie ekspert potwierdził, że weryfikacja archiwalnych materiałów jest możliwa.

Wynika to z tego, że przepisy w zakresie braku wprowadzania w błąd obowiązują już wiele lat w związku z ustawą o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Wytyczne powstały, żeby edukować w tym zakresie.

Przy ocenie, będziemy weryfikować czy jest to stała praktyka, intencjonalne działanie czy „wypadek przy pracy”.

Niezależnie od tego, UOKIK wskazał, że stawia przede wszystkim na edukację, co może sugerować, że w pierwszej kolejności zależy im na tym, żeby influencerzy działali zgodnie z prawem i najważniejsze nie jest karanie, a działanie zgodnie z wytycznymi i przepisami

WSKAZÓWKI PRAWNO – BIZNESOWE
O co warto zadbać, jeśli działasz w social mediach?

WSKAZÓWKA NR 1

Podejdź do tematu oznaczeń ze zdrowym rozsądkiem. Zanim oznaczysz na swoim stories wszystko co się rusza:) hasłem „autopromocja”, zrób 3 głębokie wdechy i pomyśl, gdzie faktycznie aktywnie sprzedajesz, a gdzie jestem na etapie storytellingu, budowania marki czy zaufania do Ciebie.

Temat oznaczeń to temat, którym UOKiK aktualnie się aktywnie zajmuje i który będzie na pewno doprecyzowywany. Warto więc pamiętać, że UOKiK też jest tego świadomy i że jak sam podkreśla to co bierze pod uwagę w przypadku kontroli to to, czy osoba kontrolowana z nim współpracuje, jak reaguje na przedstawiane Wytyczne. Nakładanie kar nie jest celem samym w sobie.

WSKAZÓWKA NR 2

Jeśli działasz w marketingu – prowadzisz social media dla innych firm lub obsługujesz kampanie reklamowe w social media, np. za pośrednictwem Facebook ADS, pamiętaj o tym, żeby zadbać o odpowiednie postanowienia w umowach, które uchronią Cię przed błędnymi oznaczeniami. Podobnie jeśli działasz jako agencja reklamowa lub marketingowa lub jesteś influencerem, musisz zadbać o właściwe ustalenia dot. oznaczania.

Jeśli potrzebujesz wsparcia w tym zakresie, sprawdź moje wzory umów na prowadzenie social mediów/usługi marketingowo-asystenckie lub wzory umów na prowadzenie kampanii Facebook Ads lub zleć mi indywidualne przygotowanie umowy.

WSKAZÓWKA NR 3

Bądź na bieżąco z wytycznymi/informacjami udzielanymi przez UOKIK, które mogą odnosić się także do Ciebie, jeśli masz swoje konto w social mediach.
Jak to zrobić?
Możesz śledzić na bieżąco stronę uokik.gov.pl lub skorzystać z moich prawniczych skrzydeł i Alertów prawnych, które bezpłatnie wysyłam do Ciebie w ramach newslettera prawnego. Jeśli chcesz do mnie dołączyć, zostaw poniżej swój e-mail.

POMOGĘ CI PROWADZIĆ TWÓJ BIZNES EDUKACYJNY LEGALNIE, BEZPIECZNIE I ZGODNIE Z PRAWEM. SKORZYSTAJ Z MOICH PRAWNICZYCH SKRZYDEŁ. 

Nazywam się Kinga Konopelko. Jestem radcą prawnym i na co dzień wspieram właścicieli szkół i firm edukacyjnych, edukatorów i firmy szkoleniowe. Prowadzę konsultacje, tworzę umowy, wdrażam RODO, organizuję szkolenia lub występuję jako prelegentka na konferencjach branżowych.

To, że tak aktywnie działam dla branży edukacyjnej to nie przypadek (Więcej o tym przeczytasz TUTAJ). Znam dylematy firm edu i problemy, z jakimi na co dzień mierzą się właściciele biznesów edukacyjnych. Zapraszam Cię pod moje prawnicze skrzydła!   

KINGA KONOPELKO