Czy warto zatrudniać pracowników w szkole językowej na umowę o pracę? wywiad z Pauliną Chrobak, właścicielką szkoły językowej Bright

Czy warto zatrudniać pracowników w szkole językowej na umowę
o pracę?

kinga konopelko

Kinga Konopelko radca prawny, właściciel marki edulegal.

Zaprosiłam dzisiaj do wywiadu Paulinę Chrobak. Zastanawiasz się na co warto zwrócić uwagę przy rekrutacji i budowaniu zespołu? Nie wiesz jak zadbać o kwestie prawne? Sprawdź jak zrobiła to Paulina i zapoznaj się z wywiadem z nią.

UMOWA O PRACE LEKTOR

Paulina Chrobak, właścicielka szkoły językowej Bright  oraz autorka metody Lighty the Bulb .

Paulina powie nam więcej o tym jak zatrudnia swoich Nauczycieli i dlaczego nie boi się zatrudniać w oparciu o umowę o pracę.

Zanim przejdziemy do naszego tematu zatrudnienia, powiedz nam więcej o Twojej Szkole. Kiedy zaczęłaś i co było powodem, dla którego rozpoczęłaś prowadzenie biznesu w obszarze nauki języków obcych? Na czym teraz się skupiasz? Jak działasz (stacjonarnie/ on-line)? Kto jest Twoim głównym Klientem?

Od dziecka chciałam zostać nauczycielką, zawsze męczyłam moje rodzeństwo i kuzynów o to, żeby bawić się w szkołę. Kiedy już nią zostałam, zamarzyłam o tym, aby otworzyć własną szkołę językową i to marzenie spełniło się 4 lata temu. Wcześniej pracowałam w innej szkole i to dało mi pogląd przede wszystkim na to jak nie chcę, żeby wyglądała moja firma i na to jak chcę traktować moich pracowników. Uwielbiam kontakt z uczniami na żywo, dlatego też zdecydowałam się na stacjonarną formę biznesu. Moim głównym klientem są dzieci w wieku od 6 do 15 roku życia. Osobiście lubię bardzo uczyć dorosłych, ale moje lektorki już nie aż tak bardzo 🙂 W zeszłym roku bardzo ograniczyłam nauczanie i głównie skupiam się na zarządzaniu firmą, opracowaniu materiałów i opiece metodycznej.

Jak dużo czasu upłynęło zanim zatrudniłaś w swojej szkole pierwszą osobę? Co sprawiło, że się na to zdecydowałaś? Jakie miałaś obawy i czy one się potwierdziły?

Szkołę otworzyłam w lutym, a we wrześniu liczba chętnych mnie przerosła więc byłam “zmuszona” aby zatrudnić lektora do pomocy 🙂 Moimi największymi obawami było na pewno to czy ktoś poprowadzi lekcje tak jak wymyśliłam to w mojej metodzie i czy poradzę sobie z papierkową robotą związaną z zatrudnianiem pracowników. Te 4 lata dużo mnie nauczyły o tym jak prowadzić rekrutację lektorów, na co zwracać uwagę i jak powinny wyglądać umowy 😉

Ile osób aktualnie zatrudniasz?

Obecnie zatrudniam 5 osób.

Z rozmów z innymi właścicielami szkół i firm edukacyjnych wiem, że znalezienie dobrych lektorów to trudny temat. W jaki sposób poszukujesz Nauczycieli? Jak wygląda Twoja rekrutacja? Czym się kierujesz przy wyborze?

U mnie też nigdy nie jest łatwo, a raczej powinnam powiedzieć, że nie było, ponieważ mam nadzieję, że mój obecny zespół zostanie ze mną na długie lata. Ogłoszenia o pracę dodaję na wszelkie możliwe grupy facebookowe, portale ogłoszeniowe i oczywiście szukam wśród znajomych, a nawet klientów. Wybierając pracownika przede wszystkim zwracam uwagę na podejście do dzieci i alternatywnych form nauczania. Podaję przykładowe sytuacje do których lektorzy odnoszą się podczas rozmowy. Sprawdzam poziom językowy i dotychczasowe doświadczenie. Staram się też przeprowadzić, krótką rozmowę o życiu danej osoby, tak żeby mniej więcej “wyczuć” jaką jest osobą.

Jakie są według Ciebie 3 najważniejsze aspekty, które należy wziąć pod uwagę przy rekrutacji?

  1. Podejście do pracy – czy pracownik bierze pod uwagę długotrwałe zatrudnienie czy ma być to tylko chwilowe, czy jest rzetelny w powierzonych mu zadaniach (sprawdzam to podczas lekcji próbnej).
  2. Podejście do dzieci – czy lubi pracę z nimi, jak sobie radzi w trudnych sytuacjach.
  3. Oczekiwania – nie jest dobrze kiedy ma ich zbyt wiele albo w ogóle.

Jakie są według Ciebie 3 najczęstsze błędy, które zdarza się popełniać na etapie rekrutacji?

Uważam, że rekrutacja powinna być przemyślana i etapowa. Potencjalny pracownik powinien wiedzieć czego się spodziewać. Wiem też, że dużo osób jest skreślanych na samym początku, ponieważ nie mają odpowiedniego wykształcenia. Może to być duża strata dla firmy, a wykształcenie zawsze można uzupełnić.

Zrekrutowanie osób to tylko początek. Gdybyś miała wskazać 3 rzeczy, które według Ciebie są najważniejsze w kontekście budowania zespołu i długotrwałych współprac, co by to było?

Najważniejsza jest otwartość, szczerość i jasny przekaz. Przejrzyste reguły współpracy i określone zasady nadają sens współpracy. Kiedy pracownik wie, że może polegać na swoim pracodawcy jest bardziej zaangażowany w życie firmy.

Charakterystyczne u Ciebie jest to, że oferujesz swoim Nauczycielom umowy o pracę. Dlaczego wprowadziłaś możliwość zatrudnienia w oparciu o umowę o pracę? Czy według Ciebie jest to opłacalne? Jakie są korzyści?

Zdecydowałam się na to przede wszystkim dlatego, żeby moi pracownicy czuli się bezpiecznie. To znaczy mogli liczyć na wypłatę w wakacje, urlop chorobowy oraz stały dochód. Domyślam się, że wiele osób mogłoby nie kierować się tymi kryteriami, jednakże uważam, że to właśnie to trzyma pracownika ze mną na dłużej. Kiedy pracownik czuje się zaopiekowany jego podejście do pracy całkowicie się zmienia, co wpływa pozytywnie na wszystkie strony. To wszystko sprawia, że jest to opłacalne, nawet jeżeli kosztowałoby mnie to trochę więcej finansowo.

Jak radzisz sobie z kwestią niepewnych grafików i oferowaniem umów o pracę?

Każdy pracownik ma do przepracowania określoną liczbę godzin. Nie prowadzę zastępstw, lekcje, które są odwoływany z różnych powodów są odrabiane pod koniec kursu. W wakacje moi lektorzy prowadzą półkolonie.

Jakie widzisz plusy i minusy zatrudniania w oparciu o umowę o pracę?

Plusem są wszystkie aspekty wspomniane w punkcie wyżej. Dodatkowo, z mojego punktu widzenia łatwiej jest mi rozliczać lektora. W przeciwieństwie do umowy zlecenie nie muszę liczyć co miesiąc każdej przepracowanej godziny. Nie muszę też płacić za dodatkowe godziny poświęcone na zebrania, warsztaty, spotkania z rodzicami, ponieważ są one już zawarte w comiesięcznej wypłacie. Oczywiście minusem mogą być urlopy chorobowe. Na szczęście zatrudniam mniej niż 10 osób 😉 A fakt, że pracodowaca musi opłacić urlop chorobowy pracownikowi uważam za jego obowiązek. Takie rzeczy powinny być przewidywane w rocznym budżecie. Kwestia, która może czasami być nieznośna to na przykład moment kiedy jakaś grupa się rozpada i lektor ma nagle mniej godzin, wtedy trzeba aneksować umowę. Na szczęście nie zdarza się to często.

Jakie widzisz plusy i minusy zatrudniania w oparciu o umowę zlecenie?

Minusem jest liczenie godzin, niepewność zatrudnienia, krótki okres wypowiedzenia. Największe plusy jakie dostrzegam to zatrudnianie osoby poniżej 26 roku życia, która jest studentem – wtedy koszty są o wiele mniejsze, oraz możliwość zakazu konkurencji po ustaniu umowy bez dodatkowych kosztów.

Jeśli chodzi o kwestie prawne, to przy tworzeniu umów skorzystałaś z moich Pakietów dokumentów? Jak poradziłaś sobie z dostosowaniem ich do siebie?

To, że trafiłam na Twoje umowy w odpowiednim czasie było jak grom z jasnego nieba. Wcześniej nie zabezpieczałam się pod wieloma względami, które Ty zawarłaś w swoich umowach. Dodatkowo, wszystko jest skomentowane i są różne opcje do wyboru. Kiedy jeden z moich pracowników miał problem ze zrozumieniem czegoś, a ja nie byłam pewna czy dobrze tłumaczę dostałam obszerne odpowiedzi od Ciebie. Polecam każdemu, kto nie ma umów przygotowanych przez prawnika.

Czy przed wprowadzeniem umów z Pakietu dokumentów, korzystałaś z czegoś wcześniej? Jeśli tak, dlaczego zdecydowałaś się na wprowadzenie nowych umów i jak przyjęli to lektorzy?

Wcześniej stosowałam proste wzory znalezione na biznesowych stronach internetowych, które tak naprawdę zawierały tylko podstawowe informacje. Zdecydowałam się na zakup nowych umów przede wszystkim dla własnego bezpieczeństwa i spokoju ducha. Dodatkowo, żeby lektorzy mieli czarno na białym wypisane wszystkie kwestie prawne, które też mogą znaleźć w kodeksie pracy, ale widząc je w umowie traktują je bardziej poważnie.

Jeśli miałabyś podzielić się z nami 3 najważniejszymi wskazówkami dot. budowania zespołu, co by to było?

Przemyśl proces rekrutacji i podziel ją na etapy. Rozmawiaj z pracownikami otwarcie nawet na trudne tematy. Spotykaj się regularnie z zespołem (minimum raz w miesiącu) i przeprowadzaj z każdym z osobna rozmowy ewaluacyjne (minimum raz w roku).

Paulina, dziękuję za inspirującą rozmowę.

Jeśli zastanawiasz się: 

  • jakie są możliwe formy współpracy (umowa o pracę, umowa zlecenie, umowa B2B, umowa o dzieło, startup/inkubator);
  • jakie są największe kosztowne wpadki właścicieli biznesów edukacyjnych,
  • jakie koszty będzie trzeba ponieść w ramach ww. współprac;

    Dowiesz się także:

  • czy ZUS kwestionuje umowy zlecenia i czy często prowadzi postępowania o uznanie umowy zlecenia za umowę o pracę;
  • w jaki sposób najlepiej zadbać o to by nauczyciel nie przejął uczniów; 
  • w ramach sesji Q&A odpowiadam też na pytania dodatkowe, które pojawią się w trakcie spotkania;

    Dołącz do Masterclass, który odbędzie się 18 czerwca.

    CHCĘ DOŁĄCZYĆ>>>

  • DODATKOWO

    Bonusowo po Masterclass będzie miejsce na część biznesową, czyli rozmowę z  Aleksandrą Ulman, właścicielką Szkoły Językowej My Way, która aktualnie zarządza 15-osobowym zespołem.  

    Z Olą poznałyśmy się podczas biznesowego szkolenia Kamili Rowińskiej “Zespół Marzeń”, podczas którego uczyłyśmy się jak budować swój zespół, jak delegować odpowiedzialności, a nie tylko zadania, jak motywować i rozwijać nie tylko swój biznes, ale i Zespół. 

    I o tej bardziej biznesowej części zatrudniania i współpracy z Nauczycielami będzie II część sobotniego spotkania.

    Podczas rozmowy Ola podzieli się:

    – swoim niestandardowym podejściem do rekrutacji,

    – tym, jak deleguje odpowiedzialności, a nie zadania,

    – jak buduje zespół i dlaczego partnerska relacja jest najważniejsza?

    – podzieli się też swoimi sposobami na feedback, 

    – powie więcej o narzędziach, które stosuje, a które pomagają jej dbać o rozwój Szkoły, ale jednocześnie o rozwój Nauczycieli budując przy tym długotrwałe relacje.

działaj bezpiecznie i legalnie

PAKIETY dla Firm Edukacyjnych

dokumenty przygotowane przez radcę prawnego we współpracy z branżą edukacyjną

OPTYMALNY

OD

457 zł

WYBIERZ TO, CZEGO POTRZEBUJE TWOJA FIRMA