Klient nie musi płacić, jeśli zabraknie jednej ważnej informacji…

to jedyny wpis z edulegalnego newslettera, który publikuję na blogu - nie chcesz przegapić ważnych informacji?

I przesądzone ...
to tylko potwierdzenie tego,
o czym mówiłam

Mogłabym napisać, że zdziwił mnie wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE, ale … nie – tak nie było.  To, o czym Trybunał napisał w orzeczeniu, mówię od 2 lat chyba na KAŻDYM szkoleniu dla Szkół i firm edu. To naprawdę poważny błąd, który warto jak najszybciej wyeliminować, skoro trafił już do unijnego Trybunału.

Klient nie musi płacić, jeśli zabraknie jednej ważnej informacji

TRUE: klient nie musi płacić fachowcowi (czyli także Szkole/firmie edu), gdy zabraknie jednej ważnej informacji

O co chodzi? W sprawie rozstrzyganej przez Trybunał, Klient zamówił on-linowo usługę elektryka (i to nie byle jaką). Nie chodziło o naprawienie gniazdka, ale o wykonanie całej instalacji elektrycznej w jego domu. Zakładam, że nie są to małe pieniądze💸. Zakładam, że są większe niż wynagrodzenie za kurs językowy.

Co się stało? Elektryk przyjął zamówienie, przyjechał na miejsce, rozpoczął pracę, wykonał pracę, wystawił FV.

A jak jest u Ciebie?

Czy często jest tak, że:

  •  Klient zamawia usługę korepetycji/kurs,
  • przyjmujesz zamówienie,
  • rozpoczynasz pracę,
  • wystawiasz rachunek/fakturę?

Może zastanawiasz się – gdzie jest tu haczyk?

Co nie zagrało, skoro sprawą zajął się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej i dlaczego jest to ważna informacja dla Ciebie, jeśli prowadzisz działalność edukacyjną?

⚠️Zabrakło jednej ważnej informacji.

Informacji o prawie konsumenta do odstąpienia od umowy w terminie⏱14 dni.

Jeśli tej informacji zabraknie - konsekwencje są bardzo dotkliwe finansowo.

Dotkliwe finansowo – gdy sam uczysz, a jeszcze bardziej dotkliwe, gdy zatrudniasz innych (i nie tylko tracisz swoje wynagrodzenie, co jeszcze musisz zapłacić “za” Klienta swojemu nauczycielowi).

Skutek braku informacji o prawie do odstąpienia jest taki, że Klient może odstąpić od umowy w terminie ….⌛️ 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy.

Jeśli zmieści się w terminie – nie musi płacić za usługę, nawet jeśli została wykonana … w całości. Nawet jeśli została wykonana dobrze … bardzo dobrze.

Odstąpienie to nie jest to samo co wypowiedzenie umowy.

Odstąpienie oznacza, że traktuje się jakby umowa nie została w ogóle zawarta.

Tak też było w sprawie rozpatrywanej przez Trybunał Sprawiedliwości.

Klient, który zamówił usługę fachowca – po wykonaniu usługi, stwierdził, że jednak ⛔️NIE ZAPŁACI… co więcej – nie zapłaci opierając się na przepisach.

CO JEST KLUCZOWE DLA TWOJEGO BIZNESU?

Trybunał Sprawiedliwości UE potwierdził, że jeśli:

  1. przedsiębiorca (w Polsce również prowadzący działalność nierejestrowaną) nie poinformuje klienta o prawie do odstąpienia od umowy.
  2. klient może zdecydować o tym, że nie zapłaci  … i będzie to … legalne.
  3. Wystarczy tylko, że klient złoży 📩oświadczenie o odstąpieniu od umowy w terminie 12 miesięcy.

JAK WYELIMINOWAĆ RYZYKO?

Jeśli nie chcesz, żeby:

❌ Klient odmówił Ci zapłaty po 10-miesięcznej współpracy lub żeby

❌ Klient wezwał Cię do zwrotu wpłaconej kwoty w czasie współpracy

pomimo tego, że przez 10 miesięcy realizowałeś dla niego usługę,

📑 SPRAWDŹ

czy przekazujesz Klientowi informację o prawie do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni oraz o procedurze z tym związanej.

WSKAZÓWKA

Jeśli:

💎korzystasz z moich Pakietów dokumentów dla kursanta

💎korzystałeś z klauzuli informacyjnej dla Klienta

💎współpracowaliśmy w ramach indywidualnych wdrożeń

– możesz spać spokojnie🍀. Nie musisz nic nowego wprowadzać. Ta informacja znajduje się w Twoich dokumentach.

Jeśli nie korzystałeś z mojego wsparcia i nie masz tej klauzuli u siebie

SKORZYSTAJ ZE SPRAWDZONYCH ROZWIĄZAŃ

CO WYBIERASZ?

Zapisz się do newslettera,

ZAPISZ SIĘ I ODBIERZ "13 ważnych punktów dobrej umowy z kursantem"

.

Dodaj komentarz