to jedyny wpis z edulegalnego newslettera, który publikuję na blogu - nie chcesz przegapić ważnych informacji?
I przesądzone ...
to tylko potwierdzenie tego,
o czym mówiłam
Mogłabym napisać, że zdziwił mnie wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE, ale … nie – tak nie było. To, o czym Trybunał napisał w orzeczeniu, mówię od 2 lat chyba na KAŻDYM szkoleniu dla Szkół i firm edu. To naprawdę poważny błąd, który warto jak najszybciej wyeliminować, skoro trafił już do unijnego Trybunału.
Klient nie musi płacić, jeśli zabraknie jednej ważnej informacji
O co chodzi? W sprawie rozstrzyganej przez Trybunał, Klient zamówił on-linowo usługę elektryka (i to nie byle jaką). Nie chodziło o naprawienie gniazdka, ale o wykonanie całej instalacji elektrycznej w jego domu. Zakładam, że nie są to małe pieniądze💸. Zakładam, że są większe niż wynagrodzenie za kurs językowy.
Co się stało? Elektryk przyjął zamówienie, przyjechał na miejsce, rozpoczął pracę, wykonał pracę, wystawił FV.
A jak jest u Ciebie?
Czy często jest tak, że:
- Klient zamawia usługę korepetycji/kurs,
- przyjmujesz zamówienie,
- rozpoczynasz pracę,
- wystawiasz rachunek/fakturę?
Może zastanawiasz się – gdzie jest tu haczyk?
Co nie zagrało, skoro sprawą zajął się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej i dlaczego jest to ważna informacja dla Ciebie, jeśli prowadzisz działalność edukacyjną?
⚠️Zabrakło jednej ważnej informacji.
Informacji o prawie konsumenta do odstąpienia od umowy w terminie⏱14 dni.
Jeśli tej informacji zabraknie - konsekwencje są bardzo dotkliwe finansowo.
Dotkliwe finansowo – gdy sam uczysz, a jeszcze bardziej dotkliwe, gdy zatrudniasz innych (i nie tylko tracisz swoje wynagrodzenie, co jeszcze musisz zapłacić “za” Klienta swojemu nauczycielowi).
Skutek braku informacji o prawie do odstąpienia jest taki, że Klient może odstąpić od umowy w terminie ….⌛️ 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy.
Jeśli zmieści się w terminie – nie musi płacić za usługę, nawet jeśli została wykonana … w całości. Nawet jeśli została wykonana dobrze … bardzo dobrze.
Odstąpienie to nie jest to samo co wypowiedzenie umowy.
Odstąpienie oznacza, że traktuje się jakby umowa nie została w ogóle zawarta.
Tak też było w sprawie rozpatrywanej przez Trybunał Sprawiedliwości.
Klient, który zamówił usługę fachowca – po wykonaniu usługi, stwierdził, że jednak ⛔️NIE ZAPŁACI… co więcej – nie zapłaci opierając się na przepisach.
CO JEST KLUCZOWE DLA TWOJEGO BIZNESU?
Trybunał Sprawiedliwości UE potwierdził, że jeśli:
- przedsiębiorca (w Polsce również prowadzący działalność nierejestrowaną) nie poinformuje klienta o prawie do odstąpienia od umowy.
- klient może zdecydować o tym, że nie zapłaci … i będzie to … legalne.
- Wystarczy tylko, że klient złoży 📩oświadczenie o odstąpieniu od umowy w terminie 12 miesięcy.
JAK WYELIMINOWAĆ RYZYKO?
Jeśli nie chcesz, żeby:
❌ Klient odmówił Ci zapłaty po 10-miesięcznej współpracy lub żeby
❌ Klient wezwał Cię do zwrotu wpłaconej kwoty w czasie współpracy
pomimo tego, że przez 10 miesięcy realizowałeś dla niego usługę,
📑 SPRAWDŹ
czy przekazujesz Klientowi informację o prawie do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni oraz o procedurze z tym związanej.
WSKAZÓWKA
Jeśli:
💎korzystasz z moich Pakietów dokumentów dla kursanta
💎korzystałeś z klauzuli informacyjnej dla Klienta
💎współpracowaliśmy w ramach indywidualnych wdrożeń
– możesz spać spokojnie🍀. Nie musisz nic nowego wprowadzać. Ta informacja znajduje się w Twoich dokumentach.
Jeśli nie korzystałeś z mojego wsparcia i nie masz tej klauzuli u siebie
SKORZYSTAJ ZE SPRAWDZONYCH ROZWIĄZAŃ
CO WYBIERASZ?
Zapisz się do newslettera,
ZAPISZ SIĘ I ODBIERZ "13 ważnych punktów dobrej umowy z kursantem"
.
.
Potwierdź teraz zapis do newslettera, żeby pobrać bezpłatne materiały.
Jeśli nie znajdziesz wiadomości w Twojej Skrzynce Odbiorczej, zajrzyj do folderu SPAM/NEWSLETTER/OFERTY - od czasu do czasu wiadomościom zdarza się tam trafić.